Vanliga frågor/Blanketter
Hur får jag en lägenhet hos Franshill?
Vi publicerar och hyr ut alla våra lägenheter under hyresledig
Vi har inget kösystem.
Vår uthyrningspolicy hittar du under dokument till höger
Är du student behöver du registrera en Borgensman i ansökan.
Är det möjligt att hyra ut sin lägenhet i andra hand?
Uthyrning i andra hand måste godkännas av hyresvärden. Om en lägenhet hyrs ut i andra hand utan hyresvärdens godkännande kan detta leda till uppsägning.
Blanketter för ansökan hittar ni på höger sida under BLANKETTER
Mer information hittar ni på hyresgästföreningens hemsida här
Hur säger jag upp min lägenhet?
Du säger upp din lägenhet genom att fylla i blanketten ”Uppsägningsblankett” till höger under
BLANKETTER
Alternativt, skriver samma information som blanketten i ett mail till info@franshill.se
Är min fastighet Telia ansluten?
Följande fastigheter är anslutna i dagsläget.
Alla fastigheter kommer bli anslutna efter hand.
- Kungen 2
- Almedal 8, 12, 13
- Benzelius
- Drömmen
- Glambeck
- Rostorp 15, 16
- Storken
- Vagnmakaren
Mer information hur ni kommer igång med fiber hittar ni här.
Ni kan se vad som gäller för just er fastighet under ”våra fastigheter” på startsidan
Var hittar jag mer information om just min fastighet
Mer information om en fastighet hittar ni här
Längst ner under varje fastighet finns en information till just hyresgäster.
Extra nycklar/tagg?
Går att beställa. Maila info@franshill.se
Vi behöver nyckel nummer, bifoga gärna bild i mailet på själva nyckeln
Nycklarna/taggen behöver hämtas på våra bemannade kontor.
Ni kommer bli debiterad för dessa extra nycklar/taggar
Hur fungerar det om man vill byta lägenhet inom Franshill?
Man ska ha bott hos oss i 18 månader innan man får byta lägenhet. För byte av lägenhet efter 18 månader ansöker du via lediga lägenheter här
Man har ingen förtur eller rätt till lägenhetsbyte.
Hur lång uppsägningstid har jag?
Uppsägningstiden är 3 månader och räknas i kalendermånader från uppsägningsdagen
När ska hyran vara betald?
Hyran skall betalas i förskott sista vardagen före varje kalendermånad.
Är jag skyldig att visa min lägenhet när den är ledig för uthyrning?
Ja.
Skadedjur?
Vi har avtal med Länsförsäkringar
Kontakta LF Skåne 040-633 90 88.
Behövs hemförsäkring?
Alla lägenhetsinnehavare bör (skall) ha en egen hemförsäkring. Är olyckan framme täcker Franshills försäkringar enbart skador på huset. Är Du som hyresgäst dessutom vållande till skadan, kan du bli tvungen att täcka vår självrisk på ca 80 000 kr. Detta kan din hemförsäkring hjälpa dig med.
Jag har tappat bort min hyresavi, hur får jag en ny?
Kontakta info@franshill.se för att få en ny.
Cyklar och barnvagnar i trapphus?
Dessa räknas som uttryckningsvägar och får inte blockeras av cyklar, barnvagnar, möbler eller liknande. Utrymmen skall dessutom vara lättåtkomliga för städning. Rökning är naturligtvis förbjuden i alla allmänna utrymmen.
Störningar?
Vi lägger stor vikt vid att våra hyresgäster skall ha en lugn och trygg boendemiljö. Om Du blir störd av Dina grannar, prata först med dem. Hjälper det inte, ringer Du oss på kontoret på 010-455 20 25 (08.30-09.30) .
Om det inte kan vänta kan ni kontakta jouren, kontaktuppgifter hittar du under felanmälan här på hemsidan
E-Faktura eller Autogiro?
E-faktura
Du ansöker om e-faktura via din internetbank.
- Logga in på din internetbank
- Gå in på sidan där du betalar dina fakturor
- Under E-fakturor sök på ”Franshill” för att hitta Franshill Förvaltning AB
Tänk på att första E-fakturan dyker upp tidigast månaden efter att det blev aktiverat.
Autogiro
Du ansöker om autogiro via din internetbank.
- Logga in på din internetbank
- Gå in på sidan där du betalar dina fakturor
- Under Autogiro sök på hyresvärdensnamn, titta på din hyresavi under betalningsmottagare för att hitta just din fastighetsägare.
Tänk på att första autogiro dyker upp tidigast månaden efter att det blev aktiverat.