I år fyller Finja, ett av Sveriges främsta företag inom betongbranschen, 60 år. Detta uppmärksammas på ett flertal sätt och först ut i raden av aktiviteter är en 24-timmars Youtubekampanj till förmån för Världens Barn. För varje ny prenumerant på Finjas Youtubekanal den 14 februari skänker företaget 60 kronor till Radiohjälpens största insamling, allt i sann Alla hjärtans dag anda.
Genom att bli prenumerant just denna dag bidrar du med andra ord till att några av världens mest utsatta barn ges en chans till hälsa, trygghet och skolgång. Givetvis får du också aviseringar när Finja släpper inspirerande och pedagogiska filmer på temat betong.
60 år av engagemang, kunskap och mod
Finja har dock inte alltid varit online utan startade sin spännande resa på ett minst sagt annorlunda sätt. Året var 1957 och eldsjälen Kaj Andersson ägnade sig åt att hjälpa bönderna i Göingebygden att dra in ström till gårdarna. Entreprenör som han var passade han även på att sälja kylskåp och spisar till dem som nu fick tillgång till el i hemmet och vid ett tillfälle bestod betalningen av ett grustag istället för reda pengar.
Grustaget kom att utgöra grunden för framgångssagan Finja genom vilket Kaj bidrog till att bygga det svenska folkhemmet, först med hjälp av betonghålsten och senare med lättklinker, bruk och prefabricerade system. 1989 tog nuvarande VD, Gull-Britt Jonasson, över rodret efter sin far och under hennes ledning med devisen ”vi vill, vi kan, vi vågar” har Finja fortsatt sin starka tillväxt.
– Att företaget i år fyller 60 firar vi på vårt eget speciella vis och att stödja Världens barn känns helt rätt. Vi har en gedigen historia bakom oss som har utvecklat oss till det stora småföretag vi är idag. Samtidigt har vi en spännande framtid inför oss och vi är redo för ett nytt digitalt kapitel, säger Gull-Britt Jonasson VD på Finja.